A diesel motor a gázolaj és levegő égetése során nyer energiát és működteti járművét. Az égéstérbe beszívott levegő és a befecskendezett üzemanyag mennyisége elektronikusan vezérelt, ennek köszönhetően a forgatónyomaték, a teljesítmény és a széndioxid kibocsátás precízen szabályozható.
Diesel motorok esetében nagyobb teljesítményt és forgató nyomatékot úgy érhetünk el, ha megnöveljük a befecskendezett üzemanyag mennyiségét és a töltőnyomást. Ez egy kényes művelet, mert ügyelni kell arra, hogy a motor megfelelő működéséhez szükséges határértékeket ne lépjük túl. Azaz a kipuffogó gáz hőmérséklete ne emelkedjen egy bizonyos foknál tovább, a forgató nyomaték ne haladja meg a sebváltó által elfogadott maximális értéket és a környezetvédelmi határértékek tiszteletben tartása miatt az el nem égetett részecskék kibocsátásának mennyiségét is figyelembe kell venni.